"Płonące zboże" z cyklu "Żywioły", Andrzej Fogtt, 1990
Opis
Brał udział w wystawach Polskiej Sztuki Współczesnej w Londynie (1987), w Maneżu w Moskwie (1987), w Berlinie, w Arras we Francji (2007).
Koneserom sztuki znany jest głównie jako autor serii malarskich: "Żywioły", "Żywiołem opętanie", "Genesis" czy "Obrazy Sferyczne". Obraz "Ostatniej wieczerzy" (1987) ofiarowany Papieżowi Janowi Pawłowi II, symbolizował solidarność ducha sztuki z nadzieją solidarnego rozwiązania polskich sporów narodowych. Grafikę z oryginału papież przekazał Seminarium Duchownemu w Olsztynie.
Fogtt jest malarzem intymnym - maluje, bo chce, całkowicie intuicyjnie, uważając, że instynkt go ratuje."W procesie tworzenia jest tak, że powołuję do życia coś, co się tworzy, a efektu końcowego nie jestem w stanie wywołać. Mam tylko i wyłącznie tak zwane przeczucie. (…) Powołuję do życia byt, który żyje swoimi prawami. Bez kontaktu z naturą nie jesteśmy w stanie doznać takiego olśnienia, czy zjawienia się czegoś, co nazywamy inspiracją. A inspiracja to jest coś, co nasz umysł już wie, ale my jeszcze nie. Bo to, co odczuwamy, to jest tajemnica umysłu. My nie mamy dostępu w pełni do tej tajemnicy, dostajemy od czasu do czasu stan 'łaski'" - jak mówi sam artysta.
Cenne dzieło "Płonące zboże" z 1990 roku to jedna z wielkoformatowych prac z cyklu "Żywioły", które wychodziły spod pędzla artysty w początkowych latach wieku XX. Dla Fogtta energia jest tylko jedna - to energia natury. Obrazy ze wspomnianego cyklu są artystycznymi metaforami, uprawianymi językiem struktury kaligraficznej. W większych formatach czuć jego siłę, magię szpachli i gestu.
"Andrzej Fogtt to artysta bardzo dojrzały, dążący do osiągnięcia absolutnej doskonałości. Jest pewny siebie, wie co robi. Mimo kontekstu - wolny od wszelkich schematów, przez co skuteczny, nadający absolutną moc w postrzeganiu tych wartości, które nam oferuje jako sens uprawiania sztuki." (Tomasz Rudomino)